13. Herstel

Hier staan de meest voorkomende vragen die met PTSS/CPTSS te maken hebben.
Elk onderwerp is een thema met daarin de meest gestelde vragen.
Op deze informatie kunt u hier niet reageren.
PTSSAdmin
Site Admin

13. Herstel

Bericht door PTSSAdmin »

Op deze informatie kunt u hier niet reageren.

Kan ik volledig herstellen van PTSS?

Ja. Veel mensen herstellen gedeeltelijk of grotendeels met de juiste behandeling en ondersteuning. Het herstel verloopt voor iedereen anders.

Hoe lang duurt herstel?
Dat verschilt per persoon. De duur hangt onder andere af van het trauma, de klachten en de behandeling.

Waarom gaat herstel met ups en downs?
Herstel verloopt zelden in een rechte lijn. Goede en minder goede periodes horen vaak bij het herstelproces.

Kan PTSS terugkomen?
Ja. Klachten kunnen tijdelijk terugkeren, bijvoorbeeld door stress of een nieuwe ingrijpende gebeurtenis.

Hoe voorkom ik een terugval?
Leer je signalen herkennen, bewaak je grenzen en blijf de adviezen van je behandelaar toepassen.

Wat als ik opnieuw een trauma meemaak?
Een nieuwe traumatische gebeurtenis kan oude klachten versterken. Zoek zo nodig tijdig professionele hulp.

Hoe weet ik dat ik vooruitga?
Je merkt vaak dat klachten minder heftig worden, je beter met stress kunt omgaan en het dagelijks leven gemakkelijker verloopt.

Moet ik blijven oefenen na mijn behandeling?
Ja. Vaardigheden die je tijdens de behandeling hebt geleerd, blijven ook na afloop belangrijk om klachten te verminderen.

Kan ik weer werken of studeren?
Veel mensen kunnen hun werk of studie weer oppakken, soms stap voor stap en met passende ondersteuning.

Kan ik weer genieten van het leven?
Ja. Naarmate de klachten afnemen, ervaren veel mensen weer meer plezier in hobby's, sociale contacten en dagelijkse activiteiten.

Wat kan ik zelf doen om mijn herstel te ondersteunen?
Zorg voor voldoende rust, beweging, een gezond leefpatroon en blijf in contact met mensen die je vertrouwt.

Moet ik geduld hebben met mijn herstel?
Ja. Herstel kost tijd. Geef jezelf de ruimte om in je eigen tempo vooruit te gaan.

Bronnen  

Plaats reactie

Terug naar “Veel gestelde vragen (FAQ)”