19. Omgaan met terugval

Herstel van PTSS of CPTSS is een persoonlijk proces.
In dit thema vind je praktische informatie en handvatten om stap voor stap beter om te gaan met klachten en het dagelijks leven weer op te bouwen.
Op deze informatie kunt u hier niet reageren.
PTSSAdmin
Site Admin

19. Omgaan met terugval

Bericht door PTSSAdmin »

Op deze informatie kunt u hier niet reageren.

Herstel van PTSS of CPTSS verloopt zelden in een rechte lijn. Veel mensen ervaren periodes waarin het beter gaat, afgewisseld met momenten waarop oude klachten tijdelijk weer sterker aanwezig zijn. Dat kan teleurstellend of ontmoedigend zijn. Toch betekent een terugval meestal niet dat je opnieuw bij het begin bent of dat alle vooruitgang verloren is gegaan. Leren omgaan met terugval is een belangrijk onderdeel van een duurzaam herstel.
Goed om te weten
Een tijdelijke toename van klachten betekent niet automatisch dat de behandeling niet werkt. Terugval of een tijdelijke verslechtering hoort voor veel mensen bij het herstelproces.
Herken de eerste signalen
Een terugval ontstaat vaak niet van het ene op het andere moment. Veel mensen merken vooraf veranderingen, zoals:
  • slechter slapen;
  • meer spanning;
  • sneller geïrriteerd raken;
  • meer vermijding;
  • moeite met concentreren;
  • sneller schrikken;
  • meer lichamelijke klachten.
Door deze signalen vroeg te herkennen, kun je vaak eerder ingrijpen.

Wees niet te streng voor jezelf
Veel mensen denken tijdens een terugval:
  • "Ik ben weer terug bij af."
  • "Ik doe iets verkeerd."
  • "Ik zal nooit herstellen."
Deze gedachten zijn begrijpelijk, maar meestal niet realistisch. Een terugval betekent vaak dat je lichaam of brein tijdelijk extra belast is, niet dat alle vooruitgang verdwenen is. Probeer jezelf met dezelfde vriendelijkheid te behandelen als iemand anders die een moeilijke periode doormaakt.

Onderzoek waardoor de klachten toenemen
Een terugval heeft vaak een aanleiding. Bijvoorbeeld:
  • veel stress;
  • een ingrijpende gebeurtenis;
  • overbelasting;
  • een trigger;
  • lichamelijke ziekte;
  • weinig slaap.
Door stil te staan bij mogelijke oorzaken, krijg je meer inzicht in wat jouw herstel beïnvloedt.

Grijp terug op wat eerder hielp
Tijdens een moeilijke periode helpt het vaak om terug te kijken naar wat eerder steun gaf. Denk bijvoorbeeld aan:
  • voldoende rust nemen;
  • structuur aanbrengen in de dag;
  • contact zoeken met een vertrouwd persoon;
  • ontspanningsoefeningen;
  • wandelen of bewegen;
  • grondingstechnieken.
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Gebruik de ervaringen die je eerder hebt opgedaan.

Maak een persoonlijk terugvalplan
Veel mensen hebben baat bij een eenvoudig plan voor momenten waarop het minder goed gaat. Daarin kun je bijvoorbeeld opnemen:
  • mijn eerste waarschuwingssignalen;
  • wat mij helpt;
  • wie ik kan benaderen voor steun;
  • welke activiteiten ik tijdelijk kan verminderen;
  • wanneer ik contact opneem met mijn behandelaar.
Een terugvalplan geeft houvast wanneer helder nadenken moeilijker is.

Blijf in contact met anderen
Tijdens een terugval trekken veel mensen zich terug. Hoewel rust belangrijk kan zijn, helpt langdurig isolement meestal niet. Probeer contact te houden met mensen bij wie je je veilig voelt, ook als dat soms maar kort is. Sociale steun kan een belangrijke beschermende factor zijn.

Wat kan de omgeving doen?
Partners, familieleden en vrienden kunnen helpen door:
  • rustig te blijven;
  • begrip te tonen;
  • niet te oordelen;
  • praktische ondersteuning aan te bieden;
  • eraan te herinneren dat eerdere moeilijke periodes ook weer voorbij zijn gegaan.
Vaak is aanwezig zijn belangrijker dan direct oplossingen zoeken.

Veelvoorkomende valkuilen
1. Denken dat alle vooruitgang verloren is
Een terugval betekent meestal een tijdelijke stap achteruit, niet een volledig nieuw begin.
2. Alles alleen willen oplossen
Hulp vragen is juist tijdens een terugval belangrijk.
3. Te snel weer doorgaan
Gun jezelf voldoende tijd om te herstellen voordat je de draad volledig oppakt.

Wanneer is professionele hulp belangrijk?
Neem contact op met je huisarts of behandelaar wanneer:
  • klachten langere tijd blijven toenemen;
  • je dagelijks functioneren sterk achteruitgaat;
  • je vastloopt in je herstel;
  • je je zorgen maakt over je eigen veiligheid of die van anderen.
Je hoeft niet te wachten tot de situatie ernstig is. Ook bij twijfel is het verstandig om advies te vragen.

Praktische tips
  • Herken je persoonlijke waarschuwingssignalen.
  • Bewaar een terugvalplan op een makkelijk vindbare plek.
  • Vraag op tijd om hulp.
  • Kijk terug naar wat eerder heeft geholpen.
  • Wees geduldig en mild voor jezelf.
Samenvatting
Terugval hoort voor veel mensen bij het herstel van PTSS en CPTSS. Door vroege signalen te herkennen, inzicht te krijgen in mogelijke oorzaken en terug te grijpen op strategieën die eerder hebben geholpen, kun je vaak voorkomen dat klachten verder toenemen. Een terugval betekent niet dat je hebt gefaald. Het is vaak een tijdelijke fase binnen een langer herstelproces.

Bronnen
Dit artikel is gebaseerd op:
  • DSM-5-TR (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) – American Psychiatric Association (APA).
  • ICD-11 (International Classification of Diseases) – Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).
  • Nederlandse multidisciplinaire richtlijnen voor trauma- en stressorgerelateerde stoornissen.
  • Internationale wetenschappelijke literatuur over terugvalpreventie (relapse prevention), herstelgerichte zorg en traumaherstel.
Plaats reactie

Terug naar “Herstellen”