"Ik heb het gevoel dat niemand mij gelooft." is een opmerking die veel slachtoffers maken. Niet omdat zij hun verhaal niet duidelijk vertellen, maar omdat zij zich niet gehoord, begrepen of serieus genomen voelen. Dat gevoel kan diep raken. Erkenning is voor veel slachtoffers een belangrijke stap in het herstel. Wanneer die erkenning uitblijft, kan dat leiden tot onzekerheid, verdriet en frustratie.
Hoe merk je dat je niet serieus wordt genomen?
Niet serieus genomen worden kan op verschillende manieren gebeuren. Soms is het heel duidelijk, maar het kan ook subtiel zijn. Je kunt bijvoorbeeld het gevoel krijgen dat iemand:
- jouw verhaal in twijfel trekt;
- zegt dat je het moet loslaten of vergeten;
- je klachten bagatelliseert;
- weinig belangstelling toont voor wat je hebt meegemaakt;
- alleen naar feiten kijkt en geen aandacht heeft voor de gevolgen voor jouw leven;
- je steeds opnieuw hetzelfde verhaal laat vertellen zonder uit te leggen waarom.
Wat doet dat met je?
Wanneer je je niet serieus genomen voelt, kan dat veel emoties oproepen. Misschien herken je één of meer van de volgende gevoelens:
- verdriet;
- boosheid;
- schaamte;
- onzekerheid;
- machteloosheid;
- wantrouwen.
Je kunt aan jezelf gaan twijfelen
Wanneer je meerdere keren het gevoel krijgt dat je niet wordt geloofd of begrepen, kun je aan jezelf gaan twijfelen. Misschien denk je:
- "Stel ik me aan?"
- "Heb ik het verkeerd onthouden?"
- "Was het eigenlijk wel zo erg?"
- "Waarom begrijpt niemand mij?"
Waarom gebeurt dit?
Mensen reageren verschillend op ingrijpende gebeurtenissen. Soms weten zij niet goed hoe ze moeten reageren. Anderen onderschatten de gevolgen van trauma of richten zich vooral op feiten en procedures.Dat betekent niet altijd dat iemand je bewust wil kwetsen. Toch kan het ontbreken van begrip of erkenning een grote invloed hebben op hoe je je voelt en hoe je herstelt.
Wat kun je doen?
Wanneer je merkt dat je je niet serieus genomen voelt, kan het helpen om:
- rustig aan te geven waarom je je niet gehoord voelt;
- iemand mee te nemen naar een gesprek;
- belangrijke punten vooraf op te schrijven;
- om uitleg te vragen als iets niet duidelijk is;
- ondersteuning te vragen aan een vertrouwenspersoon of slachtofferadvocaat;
- een andere hulpverlener of een second opinion te overwegen als het vertrouwen ontbreekt.
Wanneer wordt het meer dan een vervelende ervaring?
Soms blijft het niet bij één vervelende opmerking of een onprettig gesprek. Reacties van de omgeving of van professionals kunnen het herstel juist bemoeilijken of zelfs extra psychische schade veroorzaken. Daarvoor bestaan begrippen als secundaire victimisatie en institutionele gaslighting. In de volgende artikelen leggen we uit wat deze begrippen betekenen en wat je kunt doen als je hiermee te maken krijgt.
Samenvatting
Je niet serieus genomen voelen kan een grote invloed hebben op je herstel. Het kan leiden tot onzekerheid, verdriet, boosheid en minder vertrouwen in anderen. Blijf er niet alleen mee rondlopen. Bespreek je ervaringen met iemand die je vertrouwt en zoek ondersteuning als je merkt dat je vastloopt.
Meer informatie
- Secundaire victimisatie
- Institutionele gaslighting
- Professionele hulp en zorg
- Juridische ondersteuning