03. Omgaan met triggers

Herstel van PTSS of CPTSS is een persoonlijk proces.
In dit thema vind je praktische informatie en handvatten om stap voor stap beter om te gaan met klachten en het dagelijks leven weer op te bouwen.
Op deze informatie kunt u hier niet reageren.
PTSSAdmin
Site Admin

03. Omgaan met triggers

Bericht door PTSSAdmin »

Op deze informatie kunt u hier niet reageren.

Triggers kunnen een sterke lichamelijke en emotionele reactie oproepen. Hoewel je niet altijd kunt voorkomen dat je een trigger tegenkomt, kun je wel leren om er stap voor stap anders mee om te gaan. Het doel is niet om nooit meer geraakt te worden door een trigger, maar om de reactie geleidelijk beter te herkennen, te begrijpen en meer grip te krijgen op wat er gebeurt.
Goed om te weten
Wil je meer weten over wat triggers zijn en hoe ze ontstaan? Lees dan ook Thema 2 – Deel 5: Triggers.
Herken je eigen triggers
De eerste stap is leren herkennen welke situaties of prikkels bij jou een trauma reactie kunnen oproepen. Vraag jezelf bijvoorbeeld af:
  • Wanneer voel ik plotseling veel spanning?
  • Welke situaties vermijd ik?
  • Zijn er bepaalde geluiden, geuren of plekken die mij onrustig maken?
  • Welke gedachten of gevoelens gaan vooraf aan mijn reactie?
Hoe beter je jouw eigen triggers leert kennen, hoe beter je kunt begrijpen waarom bepaalde situaties zoveel invloed op je hebben.

Leer de signalen van je lichaam herkennen
Vaak reageert je lichaam eerder dan je hoofd. Veel mensen merken als eerste:
  • een versnelde hartslag;
  • gespannen spieren;
  • sneller ademhalen;
  • zweten;
  • misselijkheid;
  • een beklemmend gevoel;
  • onrust of paniek.
Door deze signalen vroeg te herkennen, kun je eerder ingrijpen voordat de spanning verder oploopt.

Probeer niet alles te vermijden
Wanneer een trigger veel angst oproept, is het begrijpelijk dat je situaties liever uit de weg gaat. Op korte termijn kan dat rust geven. Wanneer je steeds meer situaties gaat vermijden, kan je wereld echter langzaam kleiner worden. Bovendien krijgt het brein daardoor minder kans om te ervaren dat een situatie tegenwoordig wél veilig kan zijn. Dat betekent niet dat je jezelf direct moet blootstellen aan moeilijke situaties. Het gaat erom dat je samen met een behandelaar of in kleine, haalbare stappen leert omgaan met situaties die spanning oproepen.

Breng jezelf terug naar het hier en nu
Een trigger kan ervoor zorgen dat het voelt alsof het verleden opnieuw gebeurt. Probeer jezelf eraan te herinneren dat je nu veilig bent. Sommige mensen hebben baat bij eenvoudige grondingstechnieken, zoals:
  • rustig om je heen kijken en benoemen wat je ziet;
  • beide voeten stevig op de grond zetten;
  • bewust je ademhaling vertragen;
  • een voorwerp vasthouden dat je helpt je op het heden te richten.
Het doel is niet om de gevoelens weg te drukken, maar om weer contact te maken met het hier en nu.

Maak een persoonlijk triggerplan
Veel mensen vinden het prettig om vooraf na te denken over wat helpt wanneer zij getriggerd raken.

Een persoonlijk triggerplan kan bijvoorbeeld bevatten:
  • mijn belangrijkste triggers;
  • signalen waaraan ik merk dat de spanning oploopt;
  • wat mij helpt om weer tot rust te komen;
  • wie ik kan bellen of om steun kan vragen;
  • welke situaties ik voorlopig beter kan doseren.
Zo'n plan geeft houvast op momenten waarop helder nadenken moeilijker is.

Bespreek triggers met je behandelaar
Triggers geven vaak waardevolle informatie over wat jouw zenuwstelsel nog als onveilig ervaart. Bespreek daarom met je behandelaar:
  • welke triggers je hebt;
  • hoe vaak ze voorkomen;
  • welke invloed ze hebben op je dagelijks leven;
  • welke veranderingen je opmerkt.
Dit kan helpen om de behandeling beter af te stemmen op jouw situatie.

Wat kan de omgeving doen?
Partners, familieleden of vrienden kunnen helpen door:
  • rustig te blijven;
  • niet te oordelen over je reactie;
  • te vragen wat je nodig hebt;
  • je eraan te herinneren dat je veilig bent;
  • je de tijd te geven om weer tot rust te komen.
Vaak helpt een rustige en voorspelbare reactie meer dan veel vragen of adviezen.

Veelvoorkomende valkuilen
1. Alles willen vermijden
Langdurige vermijding kan ervoor zorgen dat het dagelijks leven steeds verder wordt beperkt.
2. Boos worden op jezelf
Een trigger is een automatische reactie van het brein. Het betekent niet dat je zwak bent of tekortschiet.
3. Te grote stappen zetten
Jezelf dwingen om direct moeilijke situaties aan te gaan kan averechts werken. Kleine, haalbare stappen zijn meestal effectiever.

Wanneer is professionele hulp belangrijk?
Wanneer triggers zo hevig zijn dat je dagelijks leven er sterk door wordt beïnvloed, is professionele begeleiding belangrijk. Ook wanneer je steeds meer situaties gaat vermijden of regelmatig herbelevingen, dissociatie of paniek ervaart, kan een behandelaar helpen om stap voor stap meer grip op deze reacties te krijgen.

Praktische tips
  • Probeer je belangrijkste triggers op te schrijven.
  • Let op de eerste signalen van spanning in je lichaam.
  • Oefen regelmatig met een grondingstechniek, ook op rustige momenten.
  • Vraag steun aan iemand die je vertrouwt.
  • Verwacht niet dat iedere trigger direct verdwijnt; omgaan met triggers is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen.
Samenvatting
Triggers horen voor veel mensen met PTSS of CPTSS bij het dagelijks leven. Hoewel je ze niet altijd kunt voorkomen, kun je wel leren om ze eerder te herkennen en er anders mee om te gaan.Door inzicht te krijgen in je eigen triggers, lichamelijke signalen en helpende strategieën ontstaat vaak stap voor stap meer rust en regie. Met ondersteuning van een behandelaar en een veilige omgeving leren veel mensen dat triggers minder bepalend hoeven te zijn voor hun dagelijks leven.

Bronnen
Dit artikel is gebaseerd op:
  • DSM-5-TR (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) – American Psychiatric Association (APA).
  • ICD-11 (International Classification of Diseases) – Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).
  • Nederlandse multidisciplinaire richtlijnen voor trauma- en stressorgerelateerde stoornissen.
  • Internationale wetenschappelijke literatuur over traumabehandeling, exposure, zelfmanagement en grondingstechnieken.

Plaats reactie

Terug naar “Herstellen”