15. Juridische vragen

Hier staan de meest voorkomende vragen die met PTSS/CPTSS te maken hebben.
Elk onderwerp is een thema met daarin de meest gestelde vragen.
Op deze informatie kunt u hier niet reageren.
PTSSAdmin
Site Admin

15. Juridische vragen

Bericht door PTSSAdmin »

Op deze informatie kunt u hier niet reageren.

Kan ik aangifte doen van wat mij is overkomen?
Ja, als er sprake is van een strafbaar feit kun je aangifte doen bij de politie. Dit kan ook enige tijd na de gebeurtenis.

Moet ik altijd aangifte doen?
Nee. Aangifte doen is een persoonlijke keuze. Niet iedereen voelt zich daar klaar voor of heeft daar behoefte aan.

Kan ik hulp krijgen tijdens een aangifte?
Ja. Je mag meestal iemand meenemen en kunt ondersteuning krijgen van bijvoorbeeld Slachtofferhulp Nederland.

Wat is Slachtofferhulp Nederland?
Slachtofferhulp Nederland biedt gratis ondersteuning, praktische hulp en informatie aan slachtoffers, nabestaanden en getuigen van strafbare feiten.

Kan ik een schadevergoeding krijgen?
In sommige gevallen kun je een schadevergoeding vragen aan de dader of een beroep doen op een wettelijke regeling.

Wat is het Schadefonds Geweldsmisdrijven?
Het Schadefonds kan onder voorwaarden een financiële tegemoetkoming geven aan slachtoffers van ernstige geweldsmisdrijven. Erkenning geeft ook rechten op gratis juridische bijstand in geval van gewelds- of zedenzaken.

Wat is secundaire victimisatie?
Secundaire victimisatie ontstaat wanneer slachtoffers na een traumatische gebeurtenis opnieuw schade ervaren door de manier waarop zij worden behandeld door bijvoorbeeld instanties of hulpverleners.

Kan een rechtszaak mijn PTSS verergeren?
Ja. Het opnieuw vertellen van je verhaal of het contact met de verdachte kan traumatische herinneringen oproepen.

Heb ik rechten als slachtoffer?
Ja. Slachtoffers hebben verschillende rechten, zoals het recht op informatie, ondersteuning en in veel gevallen het uitoefenen van spreekrecht.

Kan ik juridische hulp krijgen?
Ja. Afhankelijk van je situatie kun je terecht bij een advocaat, het Juridisch Loket of Slachtofferhulp Nederland.

Kan psychisch geweld strafbaar zijn?
Dat hangt af van de situatie. Psychisch geweld kan onderdeel zijn van strafbare feiten zoals bedreiging, stalking, dwang of mishandeling.

Waar kan ik terecht voor juridisch advies?
Voor juridisch advies kun je onder andere terecht bij het Juridisch Loket, een advocaat of Slachtofferhulp Nederland.

Bronnen  

Plaats reactie

Terug naar “Veel gestelde vragen (FAQ)”